tirsdag 23. september 2008

Matgleder og galopp i solnedgang!

Denne helgen tok vi turen til Las Pampas til gården hvor Eduardo og Kristian er vokst opp, Tierra Fiel->35000 mål....Så vi skulle få nok plass å boltre oss på tross alt! Vi fylte opp tre biler, 11 studenter og Cristian og Eduardo med familie på den fire timers reisen. Utrolig deilig å komme seg utenfor storbyen for en helg! Vi fikk i oss et deilig måltid og etterpå gikk vi ut for å prøve hestene, noe vi burde ha ventet med til neste dag, men det nytter ikke å være etterpåklok. Det var ikke nok hester da, så kun fem stk fikk prøve ( jeg meldte meg ikke frivillig for å si det sånn) Uten videre opplæring eller instruksjoner ble de satt på hestene og ide Eduardo "klukket" for å demsonstrere hvordan man skulle få hestene til aa gaa, saa spurtet alle hestene i hver sine retninger! Folk kunne ikke ri noe særlig og så ikke noe i bekmørket, så det endte med at tre stk datt av...Ida hadde ligget å ropt og ropt lenge uten at noen verken så eller hørte henne etter hun hadde falt av, stakkar! Endte med at ambulansen måtte komme og Ida måtte tilbringe natten på sykehuset....Stemningen for oss andre tok seg hvertfall litt opp utover kvelden med peiskos,vin, sang, trommer og gitarspill:)

Neste dag hadde vi en utrolig deilig lunch hvor det ble grilla chorizo, biff, ost og maiskolber i utepeis/ovnen. Vi satt bare å tok imot godbitene mens Cristian sendte de rundt! Utover ettermiddagen ble det derimot klart for en ny ridetur, alle var ikke like entustiastiske etter gårsdagens hendelser...det var egentlig ikke jeg heller. Ri uten hjelm og stigbøyler når jeg var såpass redd fra før kunne jeg lett ha stått over, men det ble da til at jeg skulle ri, jeg og tre andre. Det tok ikke lange tiden denne gangen heller før det datt av en (Fredrik, med et heftig blåmerke i etterkant...) Ellers gikk det supert og jeg ble helt ridefrelst! "løpe nå, løpe nå, ja??løpe?løpe mer??"

PÅ kvelden etter middagen dro vi ned "byen" for å dra å spille litt billard osv på en lokal pub. Jeg var veldig gira på å gå å danse etterpå, men det var ikke store stemningen for det, og vi var desstuten avhengig at en av sjåførene skulle gidde....Ikke noe kollektiv ut på pampasen:P Jeg mente jo Eduardo kunne sove i bilen mens vi var å danset, noe han var ikke mye keen på det....Jeg, Anette og Birgitte fikk løpt over på cluben å dansa en sang i det minste, cumbia....så det var ikke det største nederlaget at vi ikke kunne bli...Så da ble det heller nach på farmen!

Neste morgen våknet vi opp til nydekket bord ute i hagen og grilla lam på bål! Fantastisk! Tror lett jeg kunna giftet meg med en gaucho å blitt varta opp med digg kjøtt hver dag, og en ridetur i ny og ne. Planen var vel egentlig at vi skulle drahjem sånn i fire/fem tiden....men da først begynte vi på en ny ridetur som skulle ta en time hver vei...En utrolig flott tur i allefall med solnedgang på tilbakeveien. På turen hjem satt vi prakka sammen i bilen med bagasje og alt på fangene mens Davis sendte rundt maten (mate som i den argentinske drikken og ikke mat,mat) Mate er litt telignende med en litt bitter smak (eller egentlig ikke..) som man drikker fra tre/gresskar kopper med et slags jernsugerør...Veldig vanlig drikk her, Argentinerne tar den med overalt! Så skal det hverfall sendes rundt fra person til person, og man må drikke den opp før man sender den videre til den som heller oppi ny mate, og dette skal skje fort!

Ingen kommentarer: